Brandingekspert: En ny spillefilm vil ikke gavne Kolding på den lange bane

Åbn billede
Åbn billede
Åbn billede

Foto: Matilde Krogsgaard

Kolding kommune håber, at deres støtte på to millioner kroner til ny spillefilm, instrueret af koldingbarnet Anders W Bertelsen, vil være med til at skabe omtale om Kolding og trække flere turister til byen. En kendt storbysstrategi, siger brandingekspert, men næppe holdbar for en by som Kolding.

Af Matilde Krogsgaard

Kolding: Kolding danner i disse dage rammen for én af Danmarks næste store komedier: Lykkelige omstændigheder. Dette gør de blandt andet, fordi Kolding Kommune, med borgmester Jørn Pedersen i spidsen, har valgt at støtte filmprojektet med to millioner kroner, efter at byrådsmedlem, Merete Due Paarup, havde foreslået kommunen at gøre det.

Anders W Bertelsen kommer fra Kolding, og har siddet i teaterbestyrelsen for det tidligere Mungo Park-teater i Kolding sammen med Merete Due Paarup, og det var derfor hende, som pitchede ideen for kommunen og foreslog dem at smide penge i projektet.

Merete Due Paarup ser personligt meget potentiale i spillefilmen og mener, at de to millioner, som er taget fra kommunens brandingpulje, er givet godt ud.

”Isoleret set er to millioner mange penge ja, men på lang sigt så, tror jeg, at pengene kommer til at gavne Kolding Kommune,” udtaler Merete Due Paarup.

Merete Due Paarup indrømmer samtidigt, at kommunen selvfølgelig har bedt om noget til gengæld for deres generøse bidrag til spillefilmen, hvilket blandt andet er grunden til at filmen vil komme til at have premiere i Kolding biograf. Herudover har kommunen også lavet en ”ønskeliste” over seværdigheder og områder i Kolding, som de gerne ser indgå i den storstilede spillefilm.

En kortvarig succes – måske

Den Kolde Avis har i forbindelse med denne artikel snakket med en lektor ved CBS og brandingekspert Szilvia Gyimothy, om hvorvidt hun tror, at filmen ”Lykkelige omstændigheder”, har potentiale for i fremtiden at gavne Kolding og eventuelt trække flere turister og borgere til byen. Noget, som kommunen hungrer efter, da befolkningstallet de seneste år har vist sig at gå i en negativ retning.

Szilvia Gyimothy anerkender, at Kolding Kommune, ved at støtte spillefilmen, gør brug af en velkendt brandingstrategi, som flere lande og byer gennem tiden har nydt godt af. Når det er sagt, så tror hun ikke, at Kolding skal regne med at få mange flere besøgende de kommende år på grund af omtale efter én enkelt spillefilm.

”Det er ret sjældent, at en enkelt film kan skabe et gennembrud for turismemarkedet,” udtaler Szilvia Gyimothy.

Helt slemt er det dog ikke og Kolding Kommune skal altså ikke føle sig helt modløse over at have smidt penge efter filmprojektet, men på den lange bane kommer filmen næppe til at sætte et markant aftryk på byen, understreger Szilvia Gyimothy.

”Man ser tit, at spillefilm har en umiddelbar effekt direkte efter filmens visning, derfor er det ret sandsynligt, at der kommer en interesse for Kolding på den korte bane, men den direkte effekt eller respons, den er ret hurtigt aftagende.”